اتوماسیون صنعتی و ابزاردقیق
رزان صنعت

دمنده های هوا (Burner & Blower)

بلوئر یعنی دمنده یا هواده

بلوئر ها بر اساس ساختمان طراحی و عملکرد به چند دسته اصلی زیر تقسیم می شوند:

بلوئر تک مرحله ساید چنل :
این دسته از بلوئر ها بر اساس مکانیسم پروانه و متغیر بودن فواصل بین تیغه ها با ایجاد توربولانت باعث مکش هوا از یک طرف و از دریچه دیگر عمل دمندگی را انجام می دهند ، این نوع بلوئر ها محدودیت هایی برای میزان فشار خروجی دارند ولی در صنایع هوادهی های کم عمق و کم فشار و همینطور سیستم های بادی مصرف فراوان دارند .

فن ها :
فن ها قادرند حجم هوای بسیار زیاد تولید کنند ولی در فشار های خیلی کم کارمی کنند که بیشتر مصرف آن برای تصفیه هوا می باشد .

اسکرو بلوئر :
یک ماشین دو محوره بوده که با چرخش دو پیچ در داخل هم ایجاد مکش و دهش هوا می کند بیشترین مصرف این دسته از بلوئرها برای هوای فشرده با فشارخیلی بالا میباشد .

روتس بلوئر
بلوئر روتس ماشینی دو محوره بوده که از یک پوسته ودو موتور دو لاب یا سه لاب تشکیل شده است که با چرخش روتورها در داخل هم از یک طرف و ایجاد خلاء از طرف دیگر هوادهی می کند این دسته از بلوئرها بر خلاف سایر بلوئرها دارای دامنه هوا دهی (حجم هوا) بسیار گسترده و فشار حداکثر تا 1.5 بار می باشد که بیشترین مصرف را در صنایع تصفیه آب و فاضلاب و پرورش ماهی و میگو، اسید سازی ها ، صنایع فولاد سازی، انتقال مواد و سیستم های خلاء را دارند.

پمپ وکیوم و بلوئر روتس (Roots) و چنگکی (Claw) :
پمپ روتس با دو کاربرد بلوئر (دمنده ) و وکیوم (مکنده ) می باشد. این پمپ در گروه پمپ های خشک است و به این علت در صنایع گوناگون کاربرد دارد . بطور معمول با ترکیب دو پمپ روتس یا روتاری – روتس می توان به وکیوم بالا رسید . امروزه این پمپ در ابعاد متفاوتی از چندین متر مکعب تا یک صد هزار متر مکعب در ساعت ساخته می شود . این پمپ یک ماشین دو محوره است که با حرکت چرخشی دو روتور دو یا سه پره جریان هوا را ایجاد می کند. از مزیت های این پمپ می توان به خشک بودن هوای خروجی اشاره کرد . برای کاکرد بهتر پمپ باید نکاتی از قبیل : فیلتر شدن هوای ورودی ، کنترل دمای پمپ ،سرویس بموقع و روغنکاری مناسب اشاره نمود .

مکانیسم پمپ کلاو هم مانند پمپ روتس می با شد ولی شکل روتورهای آن بصورت چنگک است . بدلیل شکل روتور این پمپ می توان از آن بدون داشتن پمپ پشتیبان تا فشار نهایی وکیوم یکصد میلی بار رسید